Kauris.
Villa di Poppea,
Scavi archeologici di Oplonti, Torre Annunziata, Napoli
Toinen
epätodellinen faktori tulee siitä, että moderni maailma tunkee päälle
kortteleineen, roskineen, kerrostaloineen; Siellä keskellä montussa –
pienimuotoisen kaaoksen ympäröimänä – on helmi menneisyydestä. Hyppy siihen monttuun on melkoisen suuri.Kolmantena – Vilhon pahoittelut toistosta – on kulttuurishokki liikenteestä. Uneliaan, pohdiskelevan, jo kovista äänistä hermostuvan Vilhon on kaivettava itsestään joviaali ja opportunistinen kuski, joka aavistaa seuraavan minuutin tapahtumat, eikä säikähdä kapeista kujista, eteentyöntyvistä autoista, muuttuvista suunnitelmista tai soivista torvista.
Puhumme siis samasta Vilhosta, joka on omimmillaan vaihteettoman polkupyöränsä kanssa hiljaisessa varhaisaamussa, puskemassa lumisateen keskellä töihin, nauttien oman henkensä suhinasta ja siitä, ettei kukaan muu ole liikkeellä huonossa säässä, ainakaan vielä.
Mutta matkailu onkin muutosten, muuttumisen valtakunta. Ja siihen valtakuntaan vauhditon Vilhokin on hakeutunut, palvelemaan sen kuningasta ja sen lakeja.
Totisesti: Sen valtakunnan tiet eivät koskaan pääty, täyty tahi tyhjene.
Vilhon puhelinkuva.
SS87-tie kohti Beneventanoa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti