12.9.2015

Epilogi: Supermarketeissa eli Oktoberfestin esimakua Wallgaussa

Wallgaun ja Krünin lähikaupoissa jatkuvasti ravaaminen on jälleen opettanut kaikenlaista Vilholle. Toki kaupassa käynti on mahdollistanut taas monenlaista makumatkaa ja leivässä pysymisenkin.

Kotoistasta Wallgausta löytyy Rewe-marketti. Kun samaa tietä jatkaa puolisen kilometriä ja yhden peltoaukean ohi, ollaan Krünin puolella: sitten tien oikealta puolelta löytyy Edeka-niminen kauppa.

Tietä jos jatkaa vielä kilometrin, niin Krün loppuu ja tie kaartaa oikealla, muuttuen Garmischiin vieväksi maantieksi. Ennen tuota mutkaa voi liittyä vasemmalle kääntyvälle sivutielle, niin pääsee uudelle liikealueelle, jossa on hetimmiten Lidl ja Aldi vierekkäin, hieman kaikesta muusta sivussa. Lidl lienee tuttu suomalaisille, Aldi on hyvin samankaltainen, ellei siivun verran halvempi kauppaketju.

Jos oluesta puhutaan, Vilhon tärkein havainto on kaupoista ollut se, että Lidl ja Aldi myyvät lähinnä omia olutmerkkejään, Lidlistä saa lisäksi ainakin Paulaneria tölkissä, mutta muuten olutvalikoima on heikko. Liikkeiden omat oluet ovat puoli-ilmaisia, mutta nyt halutaankin paikallisia herkkuja. Siksi aatokset pitää suunnata Reween ja Edekaan.

Rewen eteisessä  ja osittain pihalla on melkoinen tuotetori vihanneksineen ja muine tarjouksineen. Mutta eteisessä on myös koritolkulla kaljaa – tämä tuskin onnistuisi Suomessa sitten millään.

Olutta on eteisessä sen tähden, että on syyskuu. Kyllä kaupan olutsektori tai oikeammin juomahuone lukemattomine koreineen on ihan hyvin käytössä. mutta eteisessä onkin lisätarjontaa: Oktoberfest-olutta. Rakkaassa Edekassa puolestaan Oktoberfest-korit on nostettu saarekkeeksi makeishyllyn tietämille. Lisäksi molemmista kaupoista saa näistä pisteistä juhlatuoppeja ja kymmenellä eurolla Paulanerin mukavan olkalaukun jossa on täytteenä six-pack (6 x 0,5).

Vilhon käsitys Okoberfestistä on ollut se, että se on lokakuinen tapahtuma, jossa juodaan kamalasti olutta ja heilutaan kansallisasuissa jos kehdataan. Käsitys on ollut aika kapea, eikä sitä tietämättömyyttä tässäkään täysin oikaista, mutta puhutaan nyt pari sanaa festistä ja oluesta.

Oktoberfest – jos ollaan lyhyitä – vietetään syyskuun lopusta 16-päiväisenä niin, että juhla päättyy lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tähän on tarkennuksia ja pientä säätöä, mutta näin siis pääasiassa. Jos siis odottelee Oktoberfestiaan lokakuuhun, niin juhlat voivat jäädä lyhyiksi.

Toinen asia on se, että Oktoberfestiä varten tehdään omaa olutta ja sitä saa valmistaa vain kuusi perinteistä panimoa Münchenissä:

* Augustiner
* Hacker-Pschorr
* Löwenbräu
* Paulaner
* Spätenbrau
* Hofbräu_Munchen (HB)

Vilho on ehtinyt juoda lomansa aikana pari kierrosta näitä kuutta olutlaatua. On aivan mahtavaa, että Wallgaunkin kaupoista saa tätä erikoisolutta ja pääsee siten kisatunnelmaan. Oluet maksavat 0.5 litran pulloissa vajaasta eurosta jonnekin euroon. Ehkä 5-10 senttiä enemmän kuin normaalioluet. 

Ilman syväanalyysia näistä oluista voi sanoa seuraavia asioita.
Tietenkin kaikki nämä ovat hyviä oluita, ne ovat hieman vakio-olutta vahvempia, mutta eivät nykyään radikaalisti eroa standardioluesta. Ilmeisesti aiemmin Oktoberfestbier on ollut tummempaa, mutta se on vähitellen muuttunut yhä lähemmäksi tavallista vaaleaa lageria. Vilho huomasi, että Paulanerin juoma oli kuitenkin suurin piirtein keskitummaa, Dunkelin ja Hellen väliltä.

Olutta kutsutaan nimellä Märzenbier (Maalisolut), sillä traditionaalisesti juhlaolut on pantu maaliskuussa ja se on sitten ollut valmista syyskuun lopun juhliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti